Túró készítése házilag

A túró készítése nem olyan nagy művészet, mint ahogy az ember gondolná. Sőt különböző hasznos mellék(tej)termékei is vannak, mint pl. a tejföl.

Fél kiló túró készítéséhez kb. 3 liter tejre van szükség. A lényeg, hogy ne tartós tej legyen! A pasztőrözött tej állítólag jó… én még sosem próbáltam. Abban a szerencsés helyzetben van részem, hogy a közeli szomszédságban lévő kis tanyán direkt vásárolhatom a tejet.

Tejszín

Ha szeretnék tejszínt, 2 napig állni hagyom a tejet a hűtőben, míg a tetején láthatóan össze nem gyűlik a tejszín. Ezt egy kanállal leszedem és felhasználásig hűtőben tárolom. Sejtésem szerint a pasztőrözött tejből nem nyerünk tejszínt, hiszen annak már nincs elég zsírtartalma.

Túró és tejföl

3 liter tejet egy nagy lábosba öntök és lefedve állni hagyom, míg aludttej nem lesz belőle. Hogy minél több túrót kapjak, szoktam bele tenni literenként 1-1 kanál tejfölt és joghurtot is (beoltom). Szerintem ez főleg a pasztőrözött tejnek tesz jót, de biztosan az enyémnek sem árt. 😉 A megalvás folyamata attól függően, hogy milyen meleg van, 2-3 napot vesz igénybe. Néha le szoktam venni a fedőt róla, hogy egy kicsit szellőzzön. 🙂 Ha megdöntöm kicsit a lábost, jól látható, hogy teljesen megaludt-e már a tej. Ha joghurtszerű az állaga, akkor igen, ha még folyik, hagyom még egy napot állni.

image
1. Elkészült az aludttej: a lábos oldalán jól látható, ha megdöntöm, a tej már nem folyik. 2. Alacsony fokozaton 45 percet melegitem. 3. Ha elkészült, szűrőbe öntöm. 4. A kész túrót kb. fél napon át hagyom lecsöpögni.

Ha megaludt a tej, először leszedem a tetején keletkezett (kb. 3dl) tejfölt. Akár benne is lehet ezt hagyni, akkor nem lesz olyan száraz a túró és ha elkészült, rögtön mehet a túrós csuszára ahogy van. 😀

Ezután az aludttejet alacsony hőmérsékleten felrakom a tűzhelyre és 30-45 percen keresztül melegítem. Fontos, hogy csak meleg legyen, de NE forró! Nálam 9 fokozat van a tűzhelyen és maximum 3-asra szoktam tenni. Gázon a legalacsonyabb tartalékos fokozatot választanám. A lábost simán meg lehet fogni annélkül, hogy megégetnéd magad! Melegítés közben a túrót nem szabad sokat kevergetni, hogy ne törjön össze. Én egyáltalán nem szoktam, viszont gáztűzhelyen lehet ajánlatos néha kicsit megmozgatni, nehogy leégjen!

A hő hatására kicsapódik a fehérje, így keletkezik a túró illetve a savó. Ha elkészült, lekapcsolom a tűzhelyet és hagyom kihűlni a túrót, néha akár másnapig is. Van aki azt állítja, hogy ilyenkor még meggyűlik a túró. Igaz-e vagy nem igaz, nem tudom… nincs összehasonlítási alapom. 🙂 Azt sem tudom, hogy a belekerült tejföltől vagy joghurttól jobb vagy több lesz-e a túró… bár a többet megkockáztatnám.

Immár nem maradt más hátra, mint több napos munkánk eredményét leszűrni és élvezni! 🙂 Legjobb pelenkán vagy konyharuhán át egy szűrőben lecsöpögtetni. Ezt kicsit ki is lehet nyomkodni, hogy ne túl sok savó maradjon a túróban. Én modern háziasszony lévén, akinek munka mellett szinte semmire sincs ideje, szűrőben csepegtetem, mindenféle konyharuhák és pelenkák nélkül, amit rögtön csepegtetés után ki is kéne mosni… Azt sem mondhatnám, hogy a szűrőm különösen sűrű lenne, viszonylag nagy lyukú tésztaszűrő. Ebbe öntöm a kész túrót és hagyom kicsöpögni. A végén kicsit megnyomkodom, hogy minél több folyadék kijöjjön belőle. A savót felfogom és kenyérsütésre vagy pogácsába víz helyett használom.

Mindenkinek sikeres túró készítést kívánok! Mint látjátok, kicsit macerás ugyan, de nem egy ördöngősség. 🙂 Kíváncsi vagyok a Ti végeredményeitekre is! Ha kipróbáljátok a túró készítést, osszátok meg velünk bátran! Ha bármi kérdésetek van, szívesen segítek, ha tudok.

Hinterlasse einen Kommentar